“Wat een avontuur! Ik zat er helemaal in!”
Een uitspraak van vele bezoekers van onze escape rooms die jou zijn voorgegaan. Met een knalrood hoofd van inspanning verlaten zij de kamer. Ze kijken dan alsof ze zojuist zijn ontwaakt uit een droom. Losgerukt van de werkelijkheid. Op zo’n moment denk ik: “Yes, weer gelukt”.
Storytelling is een kunst.
Een ervaring creëren die deze reactie teweeg brengt, is een ware kunst. Je wilt escapers meenemen in het verhaal, maar dan zonder het verhaal woord voor woord te vertellen. Goede escape room storytelling geeft je daarom in de eerste paar minuten deze drie zaken:
- Een onmiddellijk beeld van de situatie waarin het verhaal zich afspeelt. – In welke tijd, welke plaats?
- Een probleemstelling – Waarom ben je hier of wat heb je hier te zoeken?
- Een vorm van tijdsdruk – Waarom heb ik maar een x aantal minuten om te ontsnappen?
Het is belangrijk om goede escape room storytelling hiermee te beginnen. Je kleurt op deze manier de sfeer van het verhaal. Je kleed het verhaal aan met een dosis spanning. Hoe sterker die eerste minuten inspelen op het gevoel van de spelers, hoe meer je de spelers mee kunt slepen in het verhaal.
Storytelling is ook een belangrijk onderdeel van het spel zelf. Een goede kamer gebruikt storytelling om spelers ‘de weg te wijzen’ in de kamer. Op deze manier word je als escaper op een subtiele manier gestuurd naar aanwijzingen om je doel te bereiken. Speel je bijvoorbeeld een kamer over een losgeslagen bokser in een groot sportcomplex? Dan is het logisch dat je, aan de hand van het verhaal, op zoek gaat naar de locker van die bokser. Als je dus een code van een locker vindt, hoef je ze niet alle 50 te proberen om de juiste te vinden. Laat je leiden door verhaal en zoek daarbij niet naar afsnijweggetjes. Het zal je beleving niet ten goede komen.
De waarde van storytelling – een goed verhaal is een absolute must.
We hebben het al eerder gehad over de waarde van een zogenaamde ‘immersive experience’. Een ervaring waarin je wordt ondergedompeld in de situatie.
Een goed verhaal is hierbij het allerbelangrijkste middel. Het is niet voor niets dat de mensheid al sinds het begin van de tijd verhalen aan elkaar doorverteld. Verhalen vertalen we naar beelden, naar emoties. En dat is precies waarom het in een escape room zo belangrijk is. Jij moet je de held voelen in je eigen avontuur.
Weet je nog, dat je als tiener bij een kampvuur zat? Iemand vertelde een spookverhaal dat briljant was opgebouwd. Langzaam spannender en spannender.. totdat… Dat soort momenten zijn niet alleen goud waard, je vergeet ze ook nooit meer. De kracht van goede storytelling zit in het inspelen op gevoel. Op het moment dat je de emoties uit het verhaal kunt voelen, zit je erin.
De voorwaarden van escape room storytelling – waar moet het verhaal aan voldoen?
Escape rooms zijn een prima plek om een verhaal op een andere manier te beleven. Zo kiezen we er bij Unlock Adventures graag voor om je mee te nemen in een verhaal uit de geschiedenis. Zo voel jij je even onderdeel van een historische gebeurtenis. Maar, niet elk verhaal is geschikt om in een escape room te vertellen. Ik zal je uitleggen waarom.
In een escape room heb je te maken met een aantal factoren die een verhaal wel of juist niet geschikt maken. Je vindt hier de geschikte en ongeschikte onderdelen van een verhaal op een rijtje.
Geschikt:
- Het verhaal bevat tijdsdruk.
De tijdsdruk zorgt ervoor dat spelers de spanning van de klok voelen. Je hebt een reden om binnen de gestelde tijd te ontsnappen. - Er is een bijzondere actie van de hoofdpersoon nodig.
In het verhaal komt duidelijk naar voren dat jij als speler de enige bent die de situatie kan veranderen. - Een duidelijk en urgent probleem vormt een obstakel.
Het probleem dat moet worden opgelost is de kapstok waar alle puzzels en verhaal-onderdelen aan kunnen worden opgehangen. Het maakt de escape room tot een geheel. - In het verhaal is een bepaalde missie verwerkt.
In samenhang met het probleem is de missie de manier waarop het probleem kan worden opgelost. Als escapers dit doel voor ogen houden, zullen ze slagen in hun ontsnapping.
Ongeschikt:
- Een verhaal waarin de hoofdrolspeler naar veel verschillende locaties moet reizen
Je hebt in een escape room maar een beperkte ruimte om decors te bouwen. Als de spelers voor het verhaal naar meer dan bijvoorbeeld 5 plaatsen in de wereld moeten reizen, heb je echt een grote escape room nodig om dit geloofwaardig neer te zetten. En daarnaast zit je met de ‘manier van transport’. Hoe krijg je spelers van een donkerbruin café in Edinburgh naar de toppen van de Himalaya in slechts enkele seconden? - De hoofdrolspeler heeft interactie met veel verschillende personen.
Tegenwoordig doen ontwerpers van escape rooms hun uiterste best om een Escape room ‘levend’ te laten aanvoelen. Soms door gebruik van acteurs of door audio of visuele effecten in de kamer te gebruiken. Maar als het verhaal vraagt om een interactie van de spelers met meerdere personen, dan heb je algauw een heel team van acteurs nodig om dit geloofwaardig te laten lijken. Een prijzige aangelegenheid dus. - De tijdlijn van het verhaal is veel langer dan een escape room kan duren
Natuurlijk is het mogelijk om te spelen met de tijd die je in een escape room hebt. Een fast-forward of flashback kan een escape juist heel erg interessant maken. Maar als je een verhaal kiest dat bijvoorbeeld meerdere jaren in beslag neemt, dan heb je als escaper de grootste moeite om je in het verhaal te blijven, omdat je steeds met zo’n time-travel moment te maken krijgt.
Hoe vertel je nou een verhaal?
Verhalen vertellen, of storytelling, is een vak apart. Daar hebben we het al over gehad in dit artikel. Toch kun je met een aantal tips al een heel eind komen met het juist overbrengen van jouw escape verhaal.
- Zorg voor een pakkend begin
Je begin moet in ieder geval aan die eerder genoemde punten voldoen. En kies een goede methode om je verhaal te brengen. Bij één van onze kamers wordt het intro-verhaal letterlijk verteld door de host van de kamer. Je komt hierdoor al helemaal in de sfeer voordat je de kamer binnengaat. Je kunt er ook voor kiezen om een video op te nemen om het verhaal te introduceren, of gebruik te maken van een audiofragment. - Vertel in de tegenwoordige tijd
Ook als je een verhaal uit het verleden verteld, zoals bij Unlock Adventures escape rooms het geval is, vertel je het verhaal in de tegenwoordige tijd. Dit zorgt ervoor dat spelers zich middenin het verhaal bevinden. Een verhaal dat in de verleden tijd verteld wordt, laat een team er van een afstandje naar kijken. Maar, je wilt het team juist onderdompelen in het verhaal. - Vertel het verhaal desnoods met woorden
De krachtigste manier om een verhaal te vertellen, is gek genoeg niet door woorden, maar door beelden. Laat in je kamer zien wat er in het verhaal gebeurt. Het decor is hier natuurlijk het meest logische voorbeeld van. (Hier later meer over.) Tegelijk is dat een redelijk statisch beeld. Met lichteffecten, bewegende onderdelen en geluidseffecten kun je het verhaal vertellen zonder woorden. Spelers die zien en voelen wat er in het verhaal gebeurd, worden veel meer meegenomen, dan dat ze stil moeten zijn om te luisteren wat er wordt gezegd. - Zorg voor een episch einde
“Go out with a bang” wordt er weleens gezegd. Zeker in een escape room is dit super belangrijk. Zorg dat je het verhaal afsluit met een episch einde. Je kunt dit moment nog eens extra kracht bijzetten door gebruik van muziek en geluidseffecten. Dit is het moment waar de spelers de hele tijd naartoe hebben gewerkt. Dus ze verdienen op z’n minst een uitbundig einde van de kamer. Of ze het nou gehaald hebben of niet.
Wat als je er niet lekker in zit?
Soms kun je weleens zo’n kamer hebben waarbij je niet helemaal lekker in het verhaal zit. Je krijgt de Game Flow niet helemaal te pakken. Misschien heb je niet goed opgelet met het intro. Of je teamgenoten nemen niet de tijd om uit te leggen wat zij net hebben opgelost, toen jij niet keek.
Neem dan even de tijd om goed om je heen te kijken. Als het goed is, is de kamer ingericht om het verhaal te vertellen waar jij je middenin bevindt. Laat het decor je meenemen in het verhaal. Dat kan je namelijk waardevolle inzichten geven.
Een voorbeeld:
Je speelt een piratenkamer en staat bovenop een grote schoener uit 16-zoveel. Het enige wat je van het verhaal hebt meegekregen, is dat het schip lek is, en begint te zinken. Wat is de meest logische oplossing voor dit probleem? Ik zie er zo twee.
Of, je springt met je team in de dichtstbijzijnde sloep en maakt jezelf uit de voeten. Of je moet richting het ruim om het lek te dichten. Kijk goed om je heen om te kijken of je één van deze twee mogelijke oplossingen kunt uitvoeren. Is er een sloep aanwezig? Is er dan misschien een manier om benedendeks te komen? Dan is dat waar je focus op moet liggen.
Voor je het weet zit je weer middenin het verhaal en kun je door als een master-escaper.
Klaar voor een verhaal van Unlock Adventures?
Als oud-leerkracht ben ik bijzonder gefascineerd door mooie verhalen uit de geschiedenis. Je zult deze verhalen dan ook in al onze kamers terugvinden. Wordt de held in jouw eigen verhaal en verander de geschiedenis voor altijd!
Zien we je snel?