Escape Room Game Flow

Soms heb je zo'n kamer waarin je gewoon lekker gaat. Je team lijkt een geoliede machine, en de oplossingen vliegen je om de oren. Jullie zijn vast een top team, maar vooral de ontwerper van de kamer heeft zijn huiswerk goed gedaan. In dit artikel vertel ik je vanalles over het begrip Game Flow en waarom dit zo onmisbaar is voor een toffe escape ervaring.
Escape room game flow design

“We gingen als de brandweer! Echt lekker in de flow”

Je hebt het zeker niet in elke escape room die je speelt, maar soms heb je zo’n kamer waarin alles gewoon klopt. Vanaf het begin af aan snap je waar je mee bezig bent en kom je steeds verder in het voltooien van je missie. Jij en je team zitten lekker in de flow. In de Game Flow wel te verstaan. Een goed ontworpen escape room game flow kan een spel maken of breken. Laat me je de do’s en don’ts over escape room game flow vertellen in dit artikel.

Wat is game flow in een escape room precies?

Het is een term die we hebben gepikt uit de gaming-industrie. Escape Room Game flow is de manier waarop spelers zich door het verhaal in het spel bewegen. Ja hoor, daar is hij weer: Het verhaal staat weer centraal. Absoluut en altijd, want ook de escape room game flow is nauw verweven met de verhaallijn die je door de escape room leidt. In dit artikel lees je alles over goede storytelling in een escape room

De game flow in een escape room is een lastig ding om goed te ontwerpen. Het heeft namelijk effect op eigenlijk alles dat zich in de kamer bevindt. En, zoals je misschien al in een ander artikel hebt gelezen, heb je als escape room ontwerper niet op alles in de kamer invloed. Over het ontwerp van de game flow lees je verderop meer.

Historische escape room koppen bij elkaar

Om een goede game flow in een escape room te creëren, zul je jezelf in ieder geval deze vragen moeten stellen:

  • Hoeveel spelers heb ik in mijn kamer?
  • Welke puzzels bevinden zich in iedere ruimte van de kamer? En hoe kun je deze puzzels in je game flow plaatsen?
  • Hoeveel tijd kost het om elk van die puzzels op te lossen? (Dit is in je ontwerp-proces altijd een inschatting. Daar later meer over).
  • Welke plaats hebben de puzzels en de acties van de spelers in het verhaal?
  • Wat is de moeilijkheid van de opdrachten en puzzels?
  • Welke acties en voorwerpen krijgen een plaats in je escape room game flow, en welke niet?
  • Hoe zorg je ervoor dat de spelers altijd iets te doen hebben?

Antwoord geven op deze vragen is één ding, maar er vervolgens een goed lopende game flow van maken is een absolute uitdaging. Lees maar verder om dat te ontdekken.

Hoe ontwerp je een escape room game flow

Zoals ik eerder al aangaf, is het ontwerpen van een goede game flow een flinke uitdaging. Maar, door te zorgen voor een goede basis en door gestructureerd te werk te gaan, kun je deze uitdaging tackelen.

De goede basis voor een escape room game flow is een goed verhaal en voldoende puzzels. In dit artikel kun je meer lezen over het ontwerp van een escape room in het algemeen. Hierin zie je terug dat je verhaal de sleutel is en dat je het beste een klein arsenaal aan puzzels en opdrachten kunt bedenken, zodat je ideeën genoeg hebt. Je kunt beter schrappen, en het beste overhouden, dan met tijdsdruk iets goeds proberen te verzinnen.

Als je de puzzels en opdrachten in het verhaal hebt gepast, is het tijd om je game flow vorm te geven. Nu al? Zul je misschien denken, absoluut! Door je game flow vroeg in het ontwerp-proces te maken, krijg je overzicht over je ontwerp en bovendien: Duidelijkheid in je eigen hoofd.

Ik gebruik bij het ontwerp van mijn game flow uitsluitend het gratis (ik blijf wel Nederlands) programma draw.io. Deze fantastische tool is gemaakt om stroomdiagrammen te maken. De tool is extreem intuïtief en heeft een leercurve van een verkeersdrempel op een 80-weg.
Deze tool helpt mij om de creatieve brei in mijn hoofd overzichtelijk op papier te zetten. Op papier? Dit is toch een digitale tool? Jazeker! Maar het wordt nog mooier. Je kunt de pagina die je maakt afdrukken op meerdere A4-tjes om er vervolgens een enorme poster van te maken. Overzichtelijker wordt het niet.

Als we het dan toch over overzichtelijk hebben;

Hierbij een stappenplan hoe ik zelf mijn game flow vorm geef:

  1. Maak grote vakken om de verschillende ruimtes van de hele escape room aan te geven. (Als er maar 1 ruimte is, kun je deze stap overslaan)
  2. Maak vakjes met alle ACTIES die de spelers moeten uitvoeren. Kleur deze vakjes ORANJE (of een andere kleur die je leuk vindt. Dat is natuurlijk aan jou)
  3. Maak vakjes met alle FYSIEKE OBJECTEN die spelers moeten gebruiken en kleur deze vakjes. Bij mij zijn deze LICHTGRIJS.
  4. Maak zo ook vakjes met alle STUKKEN INFORMATIE die er te vinden zijn voor de spelers.
  5. Dan kies je een kleur voor alle vakjes die UITKOMSTEN EN RESULTATEN bevatten. Dit zijn de dingen die gebeuren als er een actie goed wordt uitgevoerd, of als er een puzzel is opgelost. Deze kleur (bij mij BLAUW) gebruik ik ook in combinatie met een rode rand om een actie van de game-master aan te geven.
  6. Dan is het nu tijd voor de belangrijkste stap: Alle vakjes verbinden in een volgorde. Let op! Voor deze stap moet je echt de tijd nemen, want dit wordt rap ingewikkeld als je het snel probeert te doen. Kleine tip: Zet eerst alle vakjes ongeveer op de juiste plaats en verbind ze daarna pas met elkaar. Dit voorkomt dat je blad eruit ziet als bord spaghetti zonder saus. Wat je hier ook het beste kunt doen, is alle acties die spelers tegelijk kunnen uitvoeren NAAST ELKAAR zetten en alle acties die hieruit voort komen, ERONDER plaatsen. Hier later meer over.
    Je verbind nu alle objecten en stukken informatie die nodig zijn voor de acties aan elkaar en vervolgens verbind je daar een uitkomst aan. Deze uitkomst leidt weer tot een volgende ontdekking enzovoort enzovoort.
  7. Je escape room game flow krijgt nu al aardig vorm. En, als het goed is, wordt de creatieve brei in je hoofd al wat overzichtelijker. Neem nu even de tijd om kritisch naar je game flow te kijken. Ik zou het diagram, dat je tot nu toe hebt, alvast printen en aan elkaar plakken. Leg nu je game flow naast de vragen die je eerder in dit artikel hebt beantwoord. Klopt je game flow met de antwoorden op die vragen? Misschien ben je daar nog niet helemaal zeker van. Lees vooral verder, want we duiken nog even dieper in het beoordelen van een goede escape room game flow.
  8. Ben je tevreden over je game flow en heb je alle issues uit de vorige stap getackeld? Gefeliciteerd! Dan is het je gelukt om een mooie escape room game flow te ontwerpen. Maar je bent er nog niet! In mijn kamers kwam ik bij de bouw van de kamer altijd zaken tegen die ik niet had voorzien. Of, ideeën in mijn ontwerp die ik niet voor elkaar kreeg. Toen moest ik terug naar de tekentafel. En mijn tekentafel is draw.io. In dit programma kun je eenvoudig wijzigingen aanbrengen en zie je precies welk effect dit heeft op de rest van je spel. Dus ook als je de kamer gaat testen, is dit stroomdiagram je beste vriend.

In deze video van mijn grootste inspiratiebron Allistair Atchinson, vind je nog meer informatie over escape room design. Zeker waard om even te kijken als je tijd hebt.

De do’s en don’ts van een goede escape room game flow

Bij stap 7 uit het stappenplan kijk je kritisch naar je game flow. Maar, waar moet je nou eigenlijk op letten? Best een flink aantal factoren maken of kraken een goede escape room game flow. Je vindt ze hier op een rijtje.

Dit is top, de do’s dus:

  • De spelers in de kamer kunnen zoveel mogelijk tegelijk bezig zijn. (Parallel game flow)
  • Op de momenten dat een parallel game flow terug gaat naar een enkele lijn, wordt deze overgang gemarkeerd door een mooi moment waar iedereen een kick van krijgt. (Bijvoorbeeld: Alle puzzels in de lockerroom leverden allemaal een sportshirt op. Als ook het laatste shirt op de haak wordt gehangen, klinkt er een explosie en knalt er een locker open. De doorgang naar een geheime kamer!)
  • Je hebt goed nagedacht over de moeilijkheid van puzzels. Start niet te moeilijk, zodat spelers de kans krijgen om te wennen aan de kamer. Zorg vooral in het begin voor zogenaamde quick-wins. Bouw de moeilijkheid op tot de spelers ruim over de helft van de tijd een echte breinbreker tegenkomen. Na het overwinnen van dit obstakel, voelen de escapers zich onverslaanbaar en kunnen daarom enkele medium-moeilijke puzzels of acties aan. Je zorgt dat ze op hun overwinningsflow aankomen bij het einde om vervolgens met een grote grijns te zegevieren. (Goed, dit is natuurlijk een utopie, maar je kunt er in je ontwerp zeker rekening mee houden)
  • Objecten en informatie zijn geclusterd. Hier bedoel ik mee dat je de voorwerpen of informatie die je tegenkomt binnen een redelijke tijd of liefst meteen kunt gebruiken. Ik vind het uitermate frustrerend als je in de 2e minuut een item vindt, dat je pas in de laatste minuut nodig hebt.
  • Objecten hoef je slechts 1x te gebruiken. Bij Unlock Adventures een gouden regel, maar niet in iedere escape room is dit standaard. Ik vind ‘m fijn, want het zorgt ervoor dat je als speler in ieder geval kunt weten wat je niet meer hoeft te doen. Een mooie toevoeging aan een goede game flow.

Dit moet je zien te vermijden, de don’ts dus:

  • Afleidingen en doodlopende flows. In de escape room scene worden nutteloze afleidingen ook wel een ‘red herring’ genoemd. De oorsprong hiervan is een interessant verhaal, maar teveel om nu over te schrijven. Het is een afleider die de spelers bezighoudt met iets wat ze helemaal niet nodig hebben om het spel te halen. Een verspilling van tijd en een bron van frustratie, niet van entertainment
  • Teveel informatie tegelijk. Probeer de hoeveelheid informatie en items die de spelers tot hun beschikking hebben, rustig aan ze te ‘voeren’ terwijl ze zich door het verhaal bewegen. Laat ze steeds een stukje van het mysterie ontrafelen of een nieuw stukje van het verhaal ontdekken. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en geeft de spelers de mogelijkheid om alle nodige informatie stukje voor stukje te gebruiken.
  • Een ongemakkelijk einde. Als het goed is, heb je hier in je verhaal ontwerp al over nagedacht, maar houd er rekening mee dat er groepen zullen zijn die je kamer niet halen. Waar zouden ze kunnen stranden en welk effect heeft dat op het verhaal? Het is goed om een alternatief einde te hebben voor teams die het echte einde niet halen. Het is heel vervelend als er middenin je spel ineens een host op je schouder klopt om te zeggen dat de tijd om is.
  • Ontoegankelijke acties of puzzels. Ook dit stukje is misschien al eerder door je hoofd geschoten, maar als dat nog niet is gebeurd, is dit het moment om er goed naar te kijken. Zijn alle acties en puzzels voor iedereen te doen? Zo niet, hoe zorg je ervoor dat het team als geheel door kan met de kamer?
    Denk hierbij aan spelers die slecht ter been kunnen zijn of kleurenblind zijn. Hoe houd je het ook voor hen leuk, en zorg je ervoor dat zij zich niet het derde wiel aan de wagen voelen? Denk er van tevoren over na, dat scheelt scheve gezichten bij de uitvoering van je kamer.

Toen was het voor jou helder. Nu die escapers nog.

Ik kan je wel 100 verhalen vertellen over momenten dat ik met stomme verbazing naar een groep escapers zit te kijken, omdat ze niet kunnen oplossen of uitvoeren wat ik voor ze heb bedacht. Soms kunnen dingen voor jou als ontwerpen volkomen logisch zijn, terwijl de gemiddelde escaper totaal in het duister tast.
Behalve dat dit hoe dan ook effect heeft op de manier waarop je naar de mensheid kijkt, is het dan wijs om je puzzel aan te passen aan wat wél werkt voor de massa. Dit doet soms een beetje pijn, maar het hoort er gewoon bij. Ik las ooit ergens:

“If you must keep giving the same hint to every playing team, the puzzle is not hard, it’s broken. You better fix it.”

“Als je dezelfde hint moet blijven geven, dan is de puzzel niet moeilijk, dan is de puzzel niet goed. Los het op!”

Het testen van de game flow brengt ons wel ongeveer naar het einde van dit artikel. Ik hoop dat je wat aan mijn gedeelde inzichten hebt gehad en dat het je mogelijk nog enthousiaster hebt gemaakt over escape rooms in het algemeen.

Ben je benieuwd hoe de game flow in onze escape rooms eruit ziet?

Kom het ervaren door een plekje te reserveren in één van onze toffe kamers! De game flow is top, maar dat niet alleen. We doen er altijd alles aan om jou en je team een onvergetelijke ervaring te bieden.

Zien we je snel?

3 - 8 spelers

6 - 12 spelers

3 - 6 spelers

2 - 6 spelers

2 - 8 spelers

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post delen:

Meer artikelen

Escape room game flow design
Escape room tech
Gerco van Straten

Escape Room Game Flow

Soms heb je zo’n kamer waarin je gewoon lekker gaat. Je team lijkt een geoliede machine, en de oplossingen vliegen je om de oren. Jullie zijn vast een top team, maar vooral de ontwerper van de kamer heeft zijn huiswerk goed gedaan. In dit artikel vertel ik je vanalles over het begrip Game Flow en waarom dit zo onmisbaar is voor een toffe escape ervaring.

Lees meer »
Escape room info
Gerco van Straten

Escape room storytelling

‘Word de held in je eigen verhaal’ De slogan die we hier bij Unlock Adventures hoog hebben staan.
Een held worden, daar moet je zelf voor zorgen en is zeker niet eenvoudig. En het verhaal?
Dat bieden we jou en je team graag aan. In dit artikel lees je hoe we deze manier van storytelling ontwikkelen
en aan welke harde eisen dit moet voldoen.

Lees meer »
Escape room tips
Escape room info
Gerco van Straten

6 Escape room tips om je te helpen bij je ontsnapping

De deur sluit zich achter je en de tijd begint te lopen. Al snel loopt het angstzweet je over de rug, want die tijd vliegt voorbij. Had je dit artikel nou maar gelezen. Want hier vind je gouden tips, ins- en outs voor een succesvolle ontsnapping uit de meeste escape rooms. Een garantie voor succes? Absoluut niet. Maar, het kan jou en je team zeker helpen.

Lees meer »
Viking Escape puzzel tafel
Escape room info
Gerco van Straten

De geschiedenis van Escape rooms

Wie kwam er ooit op het briljante idee om een escape room te beginnen? Hoe staat het ervoor met het huidige aanbod aan escape rooms? En, waar gaat het heen met deze unieke spelvorm? Je leest het in dit artikel.

Lees meer »
Afbeelding touw en katrol
Escape room tech
Gerco van Straten

Escape room Technieken

Welke technieken kom je zoal tegen in onze escape rooms? Zonder teveel te verklappen, lees je hier zoveel mogelijk over alle snufjes die je kunt verwachten.

Lees meer »

Escape Rooms in Ede

Zoek niet verder, je hebt de tofste activiteit voor jouw team gevonden.
Western Escaperoom omslagfoto
Scroll naar boven